Trends

#checkjezelf

Bijna 65% van de Nederlanders in de leeftijd van 20 tot en met 50 jaar checkt de huid zelf niet vaak genoeg op verdachte plekjes. Een aanzienlijk deel weet bovendien niet wat melanoom – de meest dodelijke en agressieve vorm van huidkanker – is.

Dit komt naar voren uit onderzoek dat De Wolven namens Stichting Melanoom initieerde. De stichting benaderde het pr-bureau en het creatieve productiebedrijf Operator Studios om meer bewustwording te creëren rondom melanoom. Het resultaat: de campagne #checkjezelf, die op 12 juli succesvol aftrapte

‘Meer awareness voor het belang van vroege detectie en het checken van je huid’, zo luidde de wens die Stichting Melanoom, de patiëntenorganisatie voor mensen met melanoom, bij De Wolven en Operator Studios neerlegde. ‘Als je er vroeg bij bent, is de kans dat je als melanoompatiënt volledig geneest 99%’, zegt Astrid Nollen-de Heer, directeur van de stichting. ‘Wij wilden een zo groot mogelijke groep mensen laten weten dat regelmatig je huid controleren letterlijk je leven kan redden.’

#checkjezelf

De basis voor de campagne #checkjezelf vormt een korte video, die werd ontwikkeld door Operator Studios. Hierin nodigt een schaars gekleed, mannelijk model de kijker uit om hem te checken. Met als onderliggende boodschap: ‘heb je me echt goed bekeken?’ – ook die ene moedervlek die als stille tijdbom op mijn lichaam zit? – en: ‘nu je naar mij hebt gekeken, doe je er goed aan om ook even naar jezelf te kijken’. Aan het einde van de video wordt de kijker verwezen naar de site van Stichting Melanoom, waar een checklijst staat met punten waar je op moet letten.

Bron: Fonkonline.